Cozonac cu nuca impletit la 180 de grade ~ Vladu Bucataru - Retete rapide cu poze

Cozonac cu nuca impletit la 180 de grade

A venit Craciunul si am preparat din nou cozonacii renumiti !  (Link aici)
Am urmat intocmai reteta din linkul de mai sus !

Acum o sa va explic mai pe scurt, dar cu poze mai detaliate si chestiuni tehnice !

Pentru maia ne trebuie: 0,5 litri de lapte, 250 de grame de zahar, 2 pliculete de drojdie uscata, 4 pliculete zahar vanilat si putina faina.
Laptele si zaharul se pun putin la incalzit pe aragaz, pana tot zaharul de dizolva.
Intr-un castronel mic se pune faina, drojdie si putin lapte sa se faca o minicoca (maiaua), apoi se lasa la crescut 20 de minute


Dupa 20 de minute trebuie sa arate cam asa :


Intre timp se rade o lamaie :



Si se separa 5 galbenusuri de ou de albus. Se adauga apoi intr-un castron si se combina cu coaja de lamaie si un pic de sare:


Intr-un bol mare (lighean) se pune un kilogram de faina cernut in prealabil de 3 ori. Se face un cuib in centru si se pune maiaua, ouale si laptele cald de mai sus :


Incepe sa se framante, adaugand incet incet unt topit (200 grame de unt topit in prealabil):


Se pune apoi 90 de minute la crescut intr-un loc calduros (ideal 40 de grade), eu am pus-o in cuptor sa fie ferita de curenti de aer reci, atat de bine cunoscuti in romania :)

In timp ce creste ne apucam si facem umplutura de nuca! Ca umplutura se poate folosi si mac si rahat!
Dar noua ne place nuca, taiata mare (in poza este la inceputul manevrei) :


Apoi nuca se amesteca cu cacao(o lingura) , zahar(4 linguri) si lapte (4 linguri) si esenta de rom :


Dupa 90 de minute scoatem coca de la crescut ! Ar trebui sa arate cam asa :


Pe o masa , se pune o musama si se intinde putina faina. Se varsa coca, se imparte (in 2 daca vrem 2 cozonaci) iar cele 2 parti se mai impart in 2 daca dorim sa facem impletiti.
Anul acesta am facut unul impletit si unul traditional (rulat) .
Se intinde umplutura cu nuca pe coca :


Apoi se impleteste sau se ruleaza :


Dupa cum vedeti, anul acesta am avut si vizitatori (Nasu´ Gabriel) !
Apoi se aseaza in tavi (am folosit hartie de copt) unse in prealabil cu ulei.



Se mai lasa apoi la crescut circa 40 de minute, apoi se baga la cuptorul incins la 190 de grade.
Dupa ce ii introducem in cuptor setam temperatura la 180 grade.
Ar trebui sa se faca in 45-50 de minute. Se pot verifica cu o scobitoare pe la finalul timpului.
De exemplu anul acesta am pus cuptorul pe modul de incalzire sus si jos ( = ). Dar am observat ca ii prindea prea tare de sus la un moment dat si am dat sa vina caldura doar pe jos pe la jumatatea timpului.
Daca ii vreti mai rumeniti sus, jonglati din grill-ul cuptorului.
Tocmai din aceasta cauza se  pun in partea de jos, la nivelul 2.

Din experienta practica am observat ca cozonacul impletit a crescut mai mult. Cel traditional, nu a crescut la mijloc deoarece a avut prea multa umplutura. Deci in opinia mea ar trebui facuta mai putina umplutura la cozonacul traditional. Oricum ... cel mai de succes este cel impletit!


 Si in sectiune :


Vizual au iesit super fain, dar si mai bine au iesit la gust !!!
Craciun Fericit!


Mihaela si Stefan Vladu.net


-

4 comentarii:

  1. Nu i-ai uns cu ou pe deasupra inainte de a-i introduce in cuptor?

    RăspundețiȘtergere
  2. Cozonacii mei se crapa pe o parte,pe lungime,in timpul coacerii. Va rog ajutati-ma cu un sfat .

    RăspundețiȘtergere